Karakterer og udtalelser
Se karaktergennemsnit fra folkeskolens afgangseksamen:
På Sct. Ib vurderer vi løbende elevernes faglige standpunkter og arbejdsindsats gennem det daglige arbejde med eleverne – herunder også ved hjælp af diverse tests.
På 4. og 5. årgang vurderes elevernes arbejdsindsats i de forskellige fag med udtalelser som ‘særdeles tilfredsstillende’, ‘meget tilfredsstillende’, ’tilfredsstillende’, ‘jævnt tilfredsstillende’ og ‘ikke tilfredsstillende’.
På 6. – 10. årgang vurderes elevernes faglige standpunkt i de forskellige fag med karakterer efter 7-trinsskalaen. Selvom elevens arbejdsindsats her ikke længere fremgår som et særskilt vurderingskriterie, har arbejdsindsatsen stadig indflydelse på standpunktskarakteren.
Standpunktskarakter og udtalelser gives tre gange årligt i november, februar/marts og maj/juni.
| Karakter | Betegnelse | Beskrivelse |
|---|---|---|
| 12 | Den fremragende præstation | Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler. |
| 10 | Den fortrinlige præstation | Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler. |
| 7 | Den gode præstation | Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. |
| 4 | Den jævne præstation | Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler. |
| 02 | Den tilstrækkelige præstation | Karakteren 02 gives for den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. |
| 00 | Den utilstrækkelige præstation | Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. |
| -3 | Den ringe præstation | Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation. |
Et fagligt standpunkt kan aldrig stå alene i billedet af det enkelte barn på Sct. Ib.
I samarbejde med forældrene både uddanner og danner vi børnene – to helt ligeværdige processer, der er fundamentet for skolens virke og børnenes fundament i livet nu og frem.
Så selvom der ikke gives karakterer i ‘at være en god ven’, ‘have øje for sine medmennesker’, ‘styrke det sociale fællesskab’ eller for evnen til at kunne passe et kæledyr, game eller lappe en punkteret cykel, så er sådanne evner ligeså vigtige og anerkendes gennem den daglige kontakt børn og voksne i mellem.
Alle talenter har lige stor værdi. Vi har alle et talent – og vi er forpligtede til at bruge det!
Find det
- Skole i Horsens med værdier
- Undervisning
- Lektionsplan
- Fagformål
- Terminsprøver
- Karakterer og udtalelser
- Folkeskolens prøver
- Værdier og traditioner
- Frivillige musikundervisning
- Instrumenter og øvrige tilbud
- Frivillige valgfag
- Udbud af frivillige valgfag
- 10. klasse på Sct. Ib
- Kantine
- Bestyrelsen og vedtægter
- Forældreråd og forældreforening
- Økonomi
- Tilsyn, trivsel og evaluering
- Optagelse
- 150-års jubilæum
- Skole i Horsens med værdier
- Undervisning
- Lektionsplan
- Fagformål
- Terminsprøver
- Karakterer og udtalelser
- Folkeskolens prøver
- Værdier og traditioner
- Frivillige musikundervisning
- Instrumenter og øvrige tilbud
- Frivillige valgfag
- Udbud af frivillige valgfag
- 10. klasse på Sct. Ib
- Kantine
- Bestyrelsen og vedtægter
- Forældreråd og forældreforening
- Økonomi
- Tilsyn, trivsel og evaluering
- Optagelse
- 150-års jubilæum